vr. mrt 29th, 2024

De grootste bedrijven van Nederland stoten maar liefst 71% van alle CO2 in ons land uit. Vandaar dat bedrijven een ​​grote verantwoordelijkheid hebben om te verduurzamen. Dit wordt ook wel duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd.

Wat bedrijven kunnen doen

Bedrijven hebben veel mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Hiervan zal ik er een paar uitlichten. Zo kunnen bedrijven ervoor kiezen om groene energie te gaan opwekken en gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zonnepanelen. Ook kunnen ze overgebleven producten gaan hergebruiken. Deze maatregelen zullen ook compenseren voor de CO2 uitstoot. Vervolgens kan er bewustzijn gecreëerd worden bij klanten en relaties.

Mooi voorbeeld

Er zijn gelukkig veel bedrijven die hun best doen om een steentje bij te dragen. Zo is er bijvoorbeeld het bedrijf www.giocoffee.nl. Zij willen impact maken op een eerlijke en duurzame manier. Ze vinden dat ieder bedrijf dit moet doen maar zoeken het eerst bij hunzelf. Ze bieden klanten duurzame alternatieven. Onder de noemer “Fair Footprint” zorgen ze ervoor dat hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk blijft.

Wat doen ze dan precies aan duurzaamheid? Giocoffee verkoopt koffiemachines aan bedrijven. De koffiemachines, of in ieder geval onderdelen er van, geven ze een tweede leven. De onderdelen zoals waterfilters of molens worden gerecycled. Ze maken zoveel mogelijk gebruik van duurzame materialen zoals bamboe blenders, biologisch afbreekbare vuilniszakken en theezakjes. Ze zijn zelfs met een ander bedrijf een programma gestart om koffiekopjes en koffiedik te scheiden tot een nieuw product.

Of wat dacht je van kledingmerk Patagonia, een van de meest duurzame kledingmerken ter wereld. Eén procent van de winst doneren ze aan milieuorganisaties. Ook zijn veel van de kledingstukken gemaakt van gerecycled materiaal. Patagonia organiseert daarnaast workshops waarin ze klanten leren om eigen kleren te repareren in plaats van nieuwe te kopen. Daarvoor hoeft de kleding niet eens van Patagonia zelf te zijn.

Zo zie je maar dat ieder bedrijf, hoe groot of klein het ook is iets kan toevoegen op het gebied van duurzaamheid.

De overheid

Onze overheid heeft zich tot doel gesteld om de uitstoot van kooldioxide in 2030 met 49% te verminderen ten opzichte van 1990 en met 95% in 2050. Stimulansen, duurzaamheidssubsidies en CO2-emissiehandel zijn manieren om dit voor elkaar te krijgen. Ook de media en het publiek eisen dat bedrijven een MVO-beleid hebben en hanteren. Zo kunnen CO2-neutrale organisaties rekenen op een beter imago, hebben ze een voorsprong bij aanbestedingen en zijn consumenten bereid hogere prijzen te betalen.

Door Armondo