do. sep 12th, 2024

Het aantal webshops is de afgelopen tijd flink toegenomen. Zo kwamen er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2020 13.000 nieuwe webshops bij. Dat betekent een groei van 24%. Nederlanders hebben meer liefst 696 miljoen euro uitgegeven bij Europese webwinkels volgens het CBS. Wat zijn de volgende stappen voor webwinkels in tijden van explosieve groei? Artificial intelligence is het antwoord!

Digitalisering in stroomversnelling

Vorig jaar werden door de huidige crisis reisbewegingen overal ter wereld flink ingeperkt. Het advies was om zoveel mogelijk thuis te blijven. Lange tijd sloten winkels zelfs volledig de deuren. Vandaar dat mensen steeds meer online gingen shoppen.

Zo lagen de online uitgaven in Nederland het tweede kwartaal van 2020 55% boven het aantal bestedingen vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2019. Winkels die nog geen webshop hadden, verplaatsten hun assortiment naar een online omgeving. Corona dwingt daarom de digitalisering af en brengt het zelfs in een stroomversnelling. Met deze explosieve toename moeten e-commerce partijen vliegensvlug processen aanpassen en verbeteren.

Artificial intelligence is overal

Hoewel artificial intelligence toekomstmuziek leek, is het dat allang niet meer. Artificial intelligence (ook wel kunstmatige intelligentie) biedt voor vele webshops de mogelijkheid om processen te automatiseren en optimaliseren. Veel van ons online webgebruik is al gekoppeld aan kunstmatige intelligentie. Zo weet Google bijna al wat je wilt gaan zoeken, voordat je het hebt ingetypt. Ook voor kleinere ondernemers is artificial intelligence minder ver weg dan je denkt. Kunstmatige intelligentie dringt steeds meer het dagelijkse leven binnen.

Klantervaring optimaliseren met Artificial Intelligence

Wie goed wil scoren met zijn webwinkel moet aan veel zaken denken. Zo moet de webshop goed vindbaar zijn in Google. Ook de opbouw van de webshop zelf moet super functioneel zijn. Een slechte navigatie, een onlogisch bestelproces of een trage site zorgen ervoor dat potentiële klanten snel afhaken.

Voor webshops die opgewassen willen zijn tegen de moordende concurrentie is daarom een periodieke website optimalisatie check een must. Daarnaast biedt kunstmatige intelligentie een kans voor het optimaliseren van de klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan een balk met voorgestelde producten op basis van eerdere aankopen of bekeken pagina’s.

Kunstmatige intelligentie kan de klantervaring optimaliseren, zodat deze nauwsluitend aansluit op de wensen en behoeften van de gebruiker. Een ander voorbeeld hiervan is gepersonaliseerde informatievoorziening tijdens het aankoopproces of chatbots die klanten gericht te woord staan en snel servicen.

Kunstmatige intelligentie ontzorgt

Artificial intelligence zorgt niet alleen voor een betere gebruikerservaring. Het ondersteunt ook de webshop eigenaren aan alle kanten. Zo neemt de techniek een stukje webcare en klantcontact over. Maar het ordent en organiseert ook grote bakken aan klantdata. Hierdoor krijgt de webshopeigenaar meer inzicht, ondanks die explosieve groei.

Door deep learning technieken worden data uit meerdere bronnen aan elkaar gekoppeld en kan dit tot diepere lagen geanalyseerd worden. Zo ontstaan er logische patronen en zijn er vrij specifieke klantprofielen te herkennen. Wat vervolgens ingezet kan worden om meer onderdelen te automatiseren en optimaliseren. Denk aan meer accurate verkoopvoorspellingen en daardoor lagere opslagkosten. Kortom, AI is de toekomst van e-commerce.

Bron: Mediaweb

Door Armondo