Social commerce is hot! Het wordt waarschijnlijk steeds populairder en je kunt er niet meer omheen. Social commerce is het verkopen van producten rechtstreeks op social media zonder dat daar nog een website aan te pas komt. Social commerce beidt veel kansen tot groeien voor je bestaande of net startende webshop daarom hierbij 5 tips hoe je social commerce zo goed mogelijk inzet.
1. Focus op je doelgroep
De basis van social commerce ligt bij het kiezen van je platform. Elk platform heeft haar eigen doelgroep. Om te bepalen welk platform bij je bedrijf past kan het slim zijn om te kijken naar de leeftijd van je doelgroep. Focust je bedrijf vooral op de leeftijd 9 t/m 19, begin dan met een account op TikTok. Is de doelgroep van je bedrijf tussen de 15 en 40 jaar kijk dan eens naar Instagram. Richt je bedrijf zich vooral op klanten boven de 40 ga dan aan de slag om je klanten via Facebook te bereiken. Leeftijd is echter niet het enige waar je op moet focussen, probeer er ook achter te komen of je producten bij het platform passen. Kijk daarnaast waar je branchegenoten veel op inzetten.
2. Bouw een netwerk op
Het doel van social media is het opbouwen van een netwerk, ook voor je bedrijf is dit belangrijk. Onderzoek toont aan dat 53% van de mensen die je via social media volgen ook loyaler naar je merk zijn. Een netwerk opbouwen op social media vraagt om interactie met de klant. Je kan op verschillende manieren interactie aanmoedigen, stel bijvoorbeeld een vraag onder je nieuwe post om een reactie aan te moedigen, plaats een vraagsticker in je story om mensen vragen te laten stellen over je producten en reageer op reacties die mensen plaatsen onder je post.
3. Gebruik goede productfoto’s
Dit is een erg belangrijk punt. Omdat klanten je producten niet met hun eigen ogen kunnen zien of het product kunnen aanraken is het van groot belang dat je product foto’s perfect zijn. De foto’s moeten de klant tot interactie of zelfs kopen leiden. Breng het product goed in beeld door scherpe foto’s te gebruiken. Gebruik daarnaast een achtergrond bij je producten bijvoorbeeld een witte muur bij een kleurrijk product of een gele achtergrond om je product er echt uit te laten springen. Mooie product foto’s kunnen ook zonder fotostudio worden genomen. Een stoffen doek kan al genoeg zijn! Let er daarnaast op dat je alle varianten van je product toont zodat klanten kunnen kiezen uit de verschillende kleuren of materialen. Pas wel op dat je niet te veel producten op één foto zet, hierdoor gaan de producttags elkaar namelijk overlappen. Plaats bij een grote hoeveelheid producten gewoon meerder posts.
4. Laat het proces van het maken van je product zien
De mens is nieuwsgierig aangelegd en wil graag alles weten. Door te laten zien hoe je product wordt gemaakt vervul je die wens, het is leuke content om te zien. Je zal merken dat dit tot meer interactie leidt. Daarnaast krijgt de consument meer vertrouwen in je product omdat ze zien dat er tijd in wordt gestoken en dat het kwalitatief goed wordt gemaakt.
5. Deel klant foto’s
Door foto’s te plaatsen van tevreden klanten creëer je vertrouwen bij je klanten. De klant ziet dat iemand anders het product al heeft gekocht en er zo enthousiast over is dat die het op social media plaatst. Je kan dit zien als mond-tot-mondreclame, een consument laat aan een andere consument zien dat het product goed is. Daarnaast bouw je verbondenheid op met je publiek. De persoon die de foto in eerste instantie heeft geplaatst vindt het leuk dat het bedrijf waar ze positief over is haar ook ziet en wordt aangespoord meer interactie te hebben met het bedrijf.
Bron: Ecommerceblog